Hangi İmplant Markası

HER İMPLANT MARKASINA GÜVENEBİLİR MİYİZ?

Bizce implant sektöründe güvenilir ve kalitesini ispatlamış fazlasıyla dental implant markaları bulunmaktadır. Ancak şu anda bu sektörde 150'ye yakın markadan söz edilmektedir ve bir diş hekiminin bu kadar çok markanın olduğu ortamda bir çoğunu deneyip sınaması söz konusu bile değildir. Hekim sadece takip edebildiği kadar bu markaların literatür çalışmalarının olup olmadığına bakabilir. O implant markasının bir çok açıdan diğer implantlarla kıyaslamasının yapıldığı akademik çalışmalara bakabilir. Şurası kesindir ki her implant markası hekimlere, o markanın ne denli iyi olduğu anlatılarak pazarlanmaktadır ve maalesef dental implant alanı, bizzat üretici firmalar ve distiribütörler tarafından tamamen bir ticaret alanı haline getirilmiştir. Bu yüzden de bazı bilgiler  manipüle edilerek hekimlere ulaşabilmektedir.

İMPLANT MARKASINA MI GÜVENECEĞİZ HEKİME Mİ?

Tabi ki de her ikisine. Ancak en başta hekime güvenilmelidir. Nihayetinde implant markası ne olursa olsun son noktada iş hekime kalmıştır, yani hekimin inisiyatifine, hekimin bilgisine, tecrübesine..vs. ve esas olarak implant markası ne olursa olsun başarı da hekimin başarısıdır, başarısızlıkta. Çünkü hasta hekimin koltuğuna oturmuş ve kendini ona teslim etmiştir. O saatten sonra tüm sorumluluk hekime aittir. Nihayetinde hekimin uyguladığı implant markası kendisine göre güvenilir bir markadır ve zaten bu yüzden o markayı uygulamayı tercih etmiştir. Hastanın o koltuğa oturduktan sonra tek yapabileceği şey hekimin direktiflerine uymaktır. İlaçlarını kullanıp “yap” denileni yapmak “yapma” denileni yapmamaktır. Diş hekimi, (bizzat implantı uygulayan diş hekimi) başarısız olmak ister mi? Kesinlikle istemez, işte bu yüzden başarısız olabileceği bir markayı da kullanmak istemez diş hekimi.

Ama yine de o kadar ekstrem örneklerle karsılaşmaktayız ki, bu örnekleri gördükten sonra biz hastalara şunu tavsiye ediyoruz: ağzınıza yerleştirilecek implant markasının ne olduğunu merak edin ve hekime bu konuda kafanıza takılan tüm soruları sorun. Ağzınıza yapılan implantların kutularını prospektüslerini, garanti belgelerini ve stickerlerinin birer örneğini hekimiğnizden talep edin ve isteyin. Bu istemlerde ve taleplerde bulunduğunuzda hekiminizin sanki siz ona güvenmiyormuşsunuz gibi bir algıya kapılabileceğini düşünmeyin, çünkü başta Avrupa olmak üzere ABD'de buna benzer bir sistem işlemektedir. Hasta bunları talep etmese bile hekim uyguladığı implantın kutusunu, garanti belgesini, stickerinin bir nüshasını ve prospektüsünü hastasına vermektedir, bu durum güvensizliğin aksine  çok şeffaf bir ilişki ve bilgilendirme olduğunun kanıtıdır.

 

 

Bizler bu tıp alanının cerrahi uygulayıcısı olan hekimler güvenilir marka ismi verirken çok dikkatli olmak zorundayız. Zira başka bir çok markayı  kurduğumuz cümlelerle “sanki bahsi geçmeyen implant markaları güvenilir değilmiş” gibi bir anlamaya yol açabiliriz. Bu durum en başta tıp etiği açısından yanlış bir şeydir. Dolayısıyla bu soruya cevap verirken okuyanların şu hassasiyeti göstermelerini isteriz: Bizim bahsini edeceğimiz marka isimleri akademik ve literatür çalışmalarıyla kendini ispatlamış ve aynı zamanda kliniğimizce uygulanmış - uygulanmakta olan markalardır. Bunun dışında bahsini edemeyeceğimiz bir çok marka vardır ve bu markalar ile ilgili yeterli bilgiye sahip olamadığımız için adları geçmeyecektir.

 

İmplant markalarını üç ana başlık altında inceleyebiliriz: Bazı implant markaları Bu sektörün  “liderleri” sıfatıyla bilinen ve oldukça başarılı implant markaları olan,  birçok diş hekimi tarafından kabul edilen markalardır. Birçok araştırma ve bu implantların global yaygınlığı da bunu ispatlamaktadır.

 

Bu kategori içinde yer alabilecek implant markaları:

Nobel Biocare(branemark): İsveç merkezli bu implant markası en köklü implant markalarından olup başta Avrupa olmak üzere hâlâ tüm dünya çapında en fazla pazarı olan implant konumundadır. Özellikle atrofik dişsiz alt çenelerde geliştirdiği “all in four” sistemi bir çok kişiye  sabit protez yapılması olanağını tanımış ve bu marka, sektörün öncüsü konumuna gelmiştir. On sene öncesine göre artık ezici bir üstünlüğünün olduğu söylenemese de başarısı ve güvenirliği yıllardır ispatlanmış olan bir implant markasıdır.

ITI (straummann): İsviçre üretimli olan bu implant markası zaten çok köklü  ve başarılı bir implant markası olmasının dışında, kendisinin geliştirdiği ve patent hakkını elinde tuttuğu bilinen en gelişmiş implant yüzeylerinden biri olan SLActive yüzeyli implantlarıyla dünyanın hemen her yerinde hekimler tarafından ilk sıralarda tercih edilen marka konumundadır ve bunu da fazlasıyla hak etmektedir.

Biomet3i: Birleşik Devletler'de üretilen bu implant markası  Amerika kıtasının en yaygın ve en  köklü implant markalarından biri olup, bu kıtadaki bilim insanlarının araştırmalarına ve tezlerine en fazla konu olmuş, başarısını yeterince ispatlamış bir implant markasıdır. Bu markanın yakında piyasaya süreceği Switch Platformlu implantlarının ön çalışmalarına ve sonuçlarına bakıldığında oldukça iddialı görünmektedir.

Astra Tech: İsveç üretimli bu marka Switch Platformlu implantlar içinde en fazla tercih edilenlerden biridir. Dental sektörün devi konumundaki Dentsply tarafından satın alınan bu implant markası yıllardır başta Avrupa olmak üzere ülkemizde de hekimler tarafından güvenle kullanılmaktadır.

SKY(bredent): Protez, üst yapı ve protez ataşmanları konusunda dünyanın en önde gelen dental firmalarından biri olan bredent tarafından Almanya’da geliştirilen ve üretilen  bu implant markası, dişsiz ağızlarda sunduğu hemen yükleme olanağı, 35 dereceye kadar açılandırılabilmesi ve bu sayede sinüs boşluğu, sinir kanalı gibi istenmeyen bölgelerden uzağa yerleştirilebilmesi, aşırı rezorbe (erimiş) alt çenelere sabit protez yapma olanağı sunması ve de oldukça fazla üst yapı alternafini bünyesinde barındırması bakımından spesifik birçok ağıza ve hastaya  yaygın bir şekilde uygulanır olmuştur. Bu implant markası sunduğu tüm olanaklar sayesinde hekimlerin giderek daha fazla tercih ettiği bir markaya dönüşmüştür.

Şüphesiz “lider” vasfını taşıyan daha bir çok marka olabilir fakat baştan da dediğimiz gibi bizim sıraladığımız bu markalar hakkında çok şey bildiğimiz, uyguladığımız ve bir çok literatiür çalışmalarını okuduğumuz markalar oldukları için buraya yazdık ve çok kısa şekilde sözünü ettik.

Bazı implant markalarını  ise daha yeni olmalarına karşın oldukça iddalı olan ve bu konuda “başarıyı” yakalamak adına  her türlü olanağını seferber eden implant  markaları  olarak görmekteyiz, bu implant markaları için de oldukça başarılı literatür taramaları olduğunu okumaktayız ve bizzat sınayarak görmekteyiz.

Laser lok(biohorizon): Amerika Birleşik Devletleri'nde üretilen bu implant markası, kendi ülkesinde  yeterince büyük bir pazara sahip olmamasına karşın, ürettiği ve adını laserlok koyduğu, özellikle ön bölgeyi ilgilendiren estetik alandaki diş kayıplarında, boyun bölgesi laser teknolojisiyle geliştirilmiş implantlarıyla,biz hekimlerin oldukça estetik ve başarılı sonuçlar alabildiğimiz bir markadır. Laser teknolojisi sayesinde diş eti ataşmanına çok daha iyi tutunduğu akademik çalışmalarla ispatlanmış bu implant markası ön bölgede hekimler tarafından oldukça sık tercih edilmektedir, ayrıca bu implant markasının ülkemizdeki yaygın servis ağı hekimlere avantaj sunmaktadır.

Osstem:  Kore'de üretilen bu implant, özellikle geç yüklemeli vakalarda kemiğe pasif yerleşimi ve bu açıdan birçok hekim için en büyük sorunlardan biri olan, erken dönemde implantların boyun bölgelerindeki kemik kayıplarının neredeyse hiç olmaması, kritik bir çok vakada hekimler tarafından tercih edilme sebebi olmuştur. Osseointegrasyon açısından çok yüksek başarıya sahip olan bu marka şu anda dental implant alanında Asya kıtasının “lideri” konumundadır.

Tekka: 2010 yılında distiribütör firma tarafından Türkiye’ye getirilen ve Fransa’da üretilen bu implant markası, henüz ülkemizde yeterince sınanmamasına karşın agresif yapısı, aktif tutunumu sayesinde erken yüklemeye olanak tanıması, 6mm'lik kısa implant alternatifinin olması ve oldukça geniş platform yapısıyla hekimlere fazlasıyla olanak sunan bir marka olduğunu şimdiden ispatlamış durumda. Zaman darlığı olan ve anında yükleme yapılması geren vakalarda, ancak ve ancak 6mm'lik kısa implant yerleştirilmesine imkân sunan alt çenelerde hekimler tarafından ayrıca tercih edilen bir implant markasıdır.

Xıve- Ankylos(Friadent-Dentsply) : Başta İngiltere ve Almanya olmak üzere Avrupa’nın çeşitli yerlerinde yerleşkesi bulunan dental sektörün liderlerinden olan dentsply firması bünyesinde  yer alan Xıve ve Ankylos markaları, hekimlere ve hastalara güven veren markalardır. Özellikle Xıve implant sisteminde yıllar önce geliştirilen 3mm çaplı implantlar yeterli kemik kalınlığı olmayan dişsiz alanlar için önemli bir alternatif teşkil etmiştir. Ankylos marka implantlar ise bu sektörde üretilen ilk Switch Platformlu implant markalarından biri olmuş, özellikle dişsiz arka bölgelerde switch platform şeklindeki implantların ne denli başarılı olduğunu ispatlamıştır. Xive implantlarının Anadolu’da en yaygın dolaşım ve servis ağlarından birine sahip olması, oradaki hekimler için ayrıca tercih sebebidir.

 

Camlog (Amerika), Zimmer-SwissPlus (Amerika-İsviçre), TBR implant (Fransa)…

Bu markaları bizzat pratikte kullanıp sınamadığımız  için kısa da olsa yazmayı tercih etmedik. Yine de marka isimlerinden söz etmemizin sebebi sektörde saygın bir yerde olmaları ve aldığımız iyi duyumlardır.

Bir çok implant markası ise sektörün liderleri konumundaki implant markalarının ürettikleri implantları birçok açıdan taklit edip onların prototipini yapmaya çalışan markalar olarak görünmektedirler.

Etik olarak bunu yapmaya çalışan markalar ile ilgili doğrudan isim vermeyi uygun görmüyoruz. Ancak şu kadarını diyebiliriz: Özellikle Çin, İsrail, Güney Kore, Malezya, Güney Afrika, Güney Amerika, Doğu Avrupa, Rusya gibi ülkelerde üretilen implant markalarının önemli bir bölümünün yukarıda sözünü ettiğimiz “lider” konumunda olan ve başarısını ispatlamış implant markalarının prototipini üreten/üretmeye çalışan implant üreticileri olduğunu bilmekteyiz.

Fakat implant üreten bir firmanın, çok başarılı bulduğu başka bir implant markasının ürettiği implant modelini ve onun yüzey yapısını taklit etmeye çalışması, doğrudan taklitçi firmayı “başarısız” yapmaz. Sorun biraz da bu üretici firmanın taklitte ne kadar başarılı olup olmadığıdır.

 

Asla böyle bir şey söyleyemeyiz. Hatta hiçbir hekim böyle bir kanıya varamaz. Avrupa ya da Amerika Birleşik Devletleri'nde üretilmeyen bir implant başarızdır/güvenilir değildir diyemeyiz. Nitekim daha önce sorulan bir soruya cevap veririken Güney Kore orijinli Osstem-Hıossen marka implantlarının kemiğe tutunumu ve mimumum boyun bölgesi kemik kayıplarında neredeyse dünyanın en başarılı implantlarından biri olduğundan söz etmiştik. Bu da demek oluyor ki üretilen implantın nerede üretildiği sorusu kafamızda bir ön yargı oluşturmamalı.

İsrail'de, Güney Kore'de, Güney Amerika'da tamamen fason ve taklit üzerine kurularak üretilmiş bir çok implant markası bulunmaktadır. Ama aynı zamanda bu bölgelerde işini ciddiye alan, bu konuda yeterli yatırımı yapan, kısmen taklit olsa bile yaptığı prototipin detaylarına inip eksikliklerini gideren, bu eksiklikleri gidermekle kalmayıp  üretiği implanta kendi geleiştirdiği aksamları katan, kalıcı olmayı hedefleyen, bunun için AR-GE faaliyetleri yürüten, başladığı taklitçi noktadan ayrılıp kendi çapında apayrı bir marka olmayı hedefleyen implant markaları da mevcut:

Örneğin ülkemizde en yaygın kullanılan implant markalarından biri olan MIS marka implantlar İsrail üretimlidir ve bir çok hekim tarafından başarıyla uygulanan bir implanttır. MIS dışında yine İsrail üretimli olan Alfabio, AB implants system… gibi markalar; Osstem dışında yine Güney Kore'nin ürettiği Dentium marka implantlar her nekadar eksiklikleri olsa da başarıyı ve güvenirliği yakalamış implantlardır. Biz hekimler açısından bahsini ettiğimiz bu implantların en büyük artısı, fiyat-performans açısından düşünüldüğünde, istenilir performansı daha uygun fiyata alıp daha uygun fiyata uygulamak; hastalar açısından ise daha uygun bir fiyata implant yaptırmak olarak özetleyebiliriz. Tabi ki de bu implant markalarının başarısı, daha önce sözünü ettiğimiz “lider” konumundaki implantlar düzeyinde değildir diye düşünmekteyiz. Çünkü her bakımdan “lider” implant markalarından biri olmak uzun süreç ve A’dan Z’ye eksiksiz bir çalışmayı gerektirmektedir.

Başarılı bir implant markasında aranan özelliler nedir ? İmplant markaları içinde “lider” olmak dediğiniz şey tam olarak nedir, “lider” vasfını taşımanın kriterleri nelerdir?

 Piyasada var olan implant markaları içinde “lider” konumunu taşımak dediğimiz şey, birden çok olumlu kriteri kendi bünyesinde taşımak ve bunun devamlılığını sağlamak şeklinde özetleyebiliriz.

Dünya çapında bir marka olmak, başka sektörlerdeki tüm markalarda olduğu gibi dünya çapında marka olduğunu ispatlamakla mümkündür.

Bir implant markasının dünya çapında olması ve sektörün “liderleri” konumunda bulunmasının çok fazla detayı bulunmaktadır:

Geçmişten günümüze köklü bir yapı oluşturmak ve süreç içerisinde başarıyı her daim perçinlemek.

Kalıcı olmak, hekimlere ve hastalara kalıcı olduğunun güvenini vermek.

Bu işe yeterli sermaye ayırıp, her dönem ve her zamanda sermayesinin önemli bir kısmını yatırıma harcamak.

Bünyesinde deneyimli, yaratıcı teknisyenler, mühendisler, kimyagerler… bilim insanları bulundurmak ve bu insanlara her türlü olanağı yaratmak.

Teknolojik olarak çok ciddi ve köklü bir altyapı oluşturmak, yeni teknolojileri takip etmek, üretimde teknolojinin tüm olanaklarından yararlanmak, bu konuda her türlü harcamadan kaçınmamak.

Dünya çapında bir vizyon ve dağıtım ağına sahip olmak.

Çeşitli ülkelerde bu vizyonu taşıyabilecek distribütörlere sahip olmak.

Her sene hekimlere yönelik bir çok bilimsel sempozyum, kongre, konferans düzenlemek ve bu bilimsel toplantıların ışığında geleceğe bakmak.

Yaratıcı olmak ve yarattığı şeylerin kendi sektöründe “ilk-yeni bir buluş” olduğunu ispatlayacak bilimsel patentlere sahip olmak.
Özgün olmak, var olanla yetinmeyip kendisini özgün kılacak dizayna sahip olmak.

Ürettiği implantların uygulayıcıları olan hekimlerin “eksiklik” diye tarif ettiği kriterlerin üstüne gitmek ve bunları değiştirip geliştirmek.

Bilimsel uygulama alanı olan fakültelerdeki tez hazırlayan, araştırma yapan araştırma görevlilerine her türlü olanağı sağlamak ve bu tezlerin doğrultusunda kendini geliştirmek.

Kalıcı olmak, kalıcı olmak, kalıcı olmak.

Bunlar ilk elden aklımıza gelen “liderlik” kriterleri, bu kriterler şüphesiz daha da arttırılabilir. Biz biliyoruz ki iyi bir implant markası denilen şey, sadece iyi/başarılı bir implant markası demek değildir. İyi bir implant markası için çok şey gereklidir…

Bir implant markasının ABD veya Avrupa üretimli olduğunu nereden bileceğiz ? Markanın üzerinde “made in U.S.A.” veya “made in German” veya “made in Sweden” yazması yeterli midir?

Maalesef günümüz koşullarında implantın kutusuna bakıp hangi ülkede üretildiğini okumamız, güven açısından yeterli değildir. İmplant markalarının pazar kaygısı ve ürettiği implantları yeterince satamama sıkıntısı onları farklı yollara itmektedir ve maalesef ki bu yollardan bir tanesi üretilen implant ABD'de veya Batı Avrupa ülkesinde üretilmemesine rağmen sanki orada üretilmiş gibi bir maskelemeye gitmektir.

Bu konuda yapılan maskelemeleri genel olarak sıralayacak olursak:

Bir grup implant üreticisi kendi özgün marka adı dışında aynı implantı başka bir isimle sanki batı Avrupa ülkesinde üretiliyormuş gibi gösterebilmektedir. Örneğin X firma ürettiği implantlar için isviçrede yeni bir implant şirketi kurup, bunun için şartları yerine geitren bir mekan tutarak,  kendi ülkesinde ürettiği implantları bu ülkeye nakledip  sadece paketlemesini orda yaparak implantlarına İsviçre üretimli implantmış gibi bir maskeleme yapabilmektedir.

Bir grup implant markası da bu işi yaparken daha farklı bir yol seçip, sadece dış poşetlemesini batı Avrupa ülkelerinin birinde yaparak , ve de üretildiği yer açısından bilgiyi sadece bu dış poşete koyarak yapabilmektedir.

Bu konuda denetimin çok az olduğu ya da hemen hemen hiç olmadığı bazı ülkelerdeki implant üreticileri hiç bu kadar zahmete dahi girmeden üretiikleri implantların kutularına, stickerlerine ve prospektüslerine sanki batı Avrupa ülkelerinde ya da ABD'de üretilmiş gibi bir yazı ekleyebilmektedirler.

Sonuç olarak bu maskeleme ve “kandırma” yöntemi sadece hastalara yönelik değil, bizzat konuya yeterince hakim olmayan/olamayan hekimlere yönelik te yapılmaktadır. Tanıtma amaçlı muayenehanesine gelen bir implant pazarlamacısı bu açıdan hekimi de kandırmaya ve dolayısıyla bilgiyi manupule etmeye çalışabilmektedir.

Bizim bu konuda hekimlere ve hastalara tavsiyemiz kendilerine anlatılanlarla yatinmeyip   anlatılanların doğru olup olmadığını araştırmaları ve daha bilinçli hareket etmeleri gerektiğidir. Çünkü burada esas sorun üretilen implantın ABD veya Batı Avrupa ülkesine ait olup olmaması değildir, burada esas sorun bilginin ve gerçeklerin manupule edilmesi insanlardan gizlenmesi sorunudur..

 

Bizim bildiğimiz Türkiye'de üretilen ilk ve tek implant markası “nucleoss” isimli implant markası.

Bu markayı doğrudan kullanmadığımız için hakkında olumlu ya da olumsuz yorum yapmamız doğru olmaz. Fakat aldığımız duyumları ve Türkiye'deki bazı diş hekimliği fakültelerinde nucleoss ile ilgili yapılan uygulama çalışmalarını dikkate alarak şu kadarını söyleyebiliriz: osseointegrasyon ( kemikle sağlıklı kaynaşma ) açısından oldukça başarılı bir implant olduğu verilerle ispatlanan bir implant markası konumundadır.

On yıllardır, Türkiye’nin kaliteli ve güncel sağlık hizmetlerini kolay ulaşabilir şekilde sunduğu artık bölgesinde ve hatta Amerika ve Avustralya gibi uzak bölgelerde dahi bilinmektedir. Ülkemizde diş hekimliği de diğer sağlık alanlarında olduğu gibi hızla gelişerek alanına uluslararası, ciddi ve saygın bilimsel katkılarda bulunmaktadır. Türkiye, teknolojik ve bilimsel gelişmelerde önde gelen ülkelere coğrafi yakınlığı, kendi içindeki değerli sağlık insanlarının çabası ve sağlık turizmi sektörünün desteklenmesi ile diş hekimliği alanında da çok ilerlemiştir.